A TikTok alkalmazást egyre többen töltik le – és már nem csak a tinik! Kik és hogyan használják? Mik a legnépszerűbb tartalmak? Kiket követnek? Többek között ezekre is kerestük a választ a több mint 10 000 magyar felhasználóra kiterjedő kutatásunkban. Megvannak az eredmények, lássuk hát, hogy TikTokozunk mi!
Milyen a TikTok és a magyarok viszonya? Én is részt vettem annak a kutatásnak az előkészítésében és kiértékelésében, melyben a Ringier Axel Springer Digital Media Campus oktatási programjával, a Post for Rent ügynökséggel és a Budapesti Corvinus Egyetem szakértőivel közreműködében felmértük, hogy mit gondolnak itthon az egyre növekvő népszerűségű appról, miben egyedi a TikTok, hogyan használják a fiatalok.
Mivel már itthon is másfél millió embernél is többen használják a Tiktokot és a fiatalok körében már van olyan népszerű, mint az Instagram, itt volt az idő, hogy megnézzük mi a kínai alkalmazás sikerének a titka! Több mint 10 000 felhasználó töltötte ki a kérdőívet és az eredmények között volt, ami “hozta a papírformát”, de szép számmal jöttek meglepő adatok is!
Fiatalok, nagyon fiatalok
Az nem titok, hogy a TikTok a tizenéves és a fiatal huszonéves korosztályt hódította meg leginkább, az online felmérésben önkéntesen részt vevők mindössze 17%-a töltötte be a 21. életévét. Egyébként minél fiatalabb valaki, annál kevésbé gondolja azt, hogy a TikTok ciki lenne, és egyre inkább azt, hogy ez egy neki való platform.
“Letehetetlen” videófolyam
A TikTok algoritmusa igyekszik minél előbb kiismerni a felhasználók szokásait, és olyan videókat mutat nekik, amik tetszenek nekik – és ez a jelek szerint jól is működik, 88%-uk kizárólag vagy leginkább az algoritmus által megjelenített, For You / Neked videófolyamban megjelenő tartalmakat nézi, és csak 12%-uk nézi gyakrabban a csak a követett tiktokkerek videóit mutató Követés -t.
A válaszokból az is kiderült, az algoritmus által folyamatosan ömlesztett videók meglehetősen addiktív hatással van. A kérdésre válaszolók közel fele (43 százalékára), szinte “képtelenek letenni az alkalmazást”, miután megnyitották azt. Csak 11 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy nem jelent gondot számára, hogy félretegye az applikációt.
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy milyen gyakran történik ez a bizonyos megnyitás. A srácok 56%-a, a csajok 64%-a naponta belép, túlnyomó többségük naponta többször is.

Kreatív, vicces és pozitív
A kérdésre, hogy mit kedvelnek legjobban a TikTokban, leginkább a kreativitás hívószavai kerültek elő: a „vicces videók”, a „humor”, a „tánc”, a „zene” és a „sokoldalúság” a legvonzóbbak.
Tartalom tekintetében a zenés-táncos (72%), a humoros (66%), illetve a trendekre reagáló (57%) videókat nézik a legszívesebben. Viszont – mint ahogy például az Instagramnál is – jelentős szakadék húzódik a tartalmat létrehozók és azt csak megnézők között. A válaszadóknak mindössze harmada szokott videókat feltölteni, közöttük is többségben vannak azok, akik havonta vagy csak még ritkábban tesznek ki videót.
Kiket követnek?
A válaszadók négyötöde olyan tiktokereket követ, akiket személyesen nem ismer ugyan, de tetszenek neki a videói. Emögött kicsivel marad le az influenszerek és celebek követése (65%). Családtagokat, barátokat és ismerősöket is több mint a tiktokozók fele követ (55%). A márkák (egyelőre) azonban még hátrébb kullognak a sorban egyelőre mindössze hat százalék azok aránya, akik cégeket, márkákat figyelnek az alkalmazásban. Ezek leginkább ruhamárkák, a divat- és szépségipar, a válaszadók a Nike, az Adidas, a Netflix, az Aldi, a Florence, a Glamour, valamint az Oxo Bubble Tea márkákat említették spontán.
A részletes TikTok trendjelentés itt érhető el.
A TikTok kutatás adatai
Az online kérdőívet 2020. szeptember 7-18. között 10 053 fő töltötte ki. A kutatást a Ringier Axel Springer Magyarország médiavállalat oktatási programja, a Digital Media Campus kezdeményezte, a felmérés a Post For Rent ügynökség, a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézet kutatói, Bokor Tamás és Székely Levente, valamint az én szakértői közreműködésemmel készült.