…bár az év “nyertesét”, a lockdown szót nem tudta megelőzni 🙂 A Collins Dictionary közzétette, hogy milyen olyan új szavakat kezdtek el tömegesen használni az angolban, melyek jól leírják az adott évet – továbbá minden évben kihirdetik az Év Szavát is. De milyen társaságba került 2020-ban a TikToker, azaz TikTokozó (és egyáltalán kik azok?) Olvass tovább!
Az Év Szavai
2016-ban a Brexit, 2017-ben a fake news (álhír), 2018-ban a single-use (egyszer használatos), 2019-ben a climate strike (klíma sztrájk) volt, és ehhez kapcsolódik most a lockdown, mely a járvány miatt a mindennapi élet totális korlátozását jelenti.
Mik voltak még a mezőnyben idén?
2020-ban nem meglepő módon található még a leggyakrabban használt kifejezések között a járványhoz kapcsolódó, itt van rögtön maga a coronavirus (koronavírus), és a hatásai, mint furlough (csoportos leépítés), key worker (kulcsfontosságú dolgozó), self-isolate (önkéntes karantén) és a social distancing (távolságtartás).
Itt említeném meg gyorsba’ a magyar Karanténszótárt is, melyet a Corvinus Egyetem docense, Veszelszki Ágnes tett közzé és a magyar nyelvi kreativitás olyan gyöngyszemei csillannak meg benne, mint a kenyérszűz, a covideo-party, nyuggersáv, karanténháj vagy a maradjotthonka.
Visszatérve az angol mezőnybe: a virálisan terjedő (bocsi) szavak mellett elég kevés szó fért bele a TOP 10-be, olyanok, mint a Megxit (Meghan hercegnő elköltözése/kivonulása a brit királyi/közéletből), a mukbang (“közös” streamelt kajálás) – és igen, ebbe az illusztris társaságba került bele a TikToker, azaz a TikTokozó is.

Hogy kerül ide a TikTokozó?
Mint 2020 legtöbbet letöltött nem játék applikációja, a TikTok – és ezáltal felhasználói, a TikTokerek / TikTokozók is helyet kértek maguknak a listán. De kik is ők?
A 2020 őszén lezárult, hazai használati szokásokat felmérő TikTok kutatás kiértékelésekor azt találtuk, hogy a magyar TikTokozó leginkább tizenéves (esetleg fiatal huszonéves), inkább csaj mint srác, naponta többször is belép az applikációba és egy kisebbségtől eltekintve (ők a kreátorok) ritkán tölt fel saját tartalmat. Az “átlag TikTokozó” továbbá szereti a táncos-zenés videókat, a vicceket és a mémeket és szinte csak a ForYou / Neked feedet nézi, melybe az algoritmus gondosan összeválogatja a számára érdekes (de nem feltétlenül értelmes 😉 rövid videókat. Ezen felül egy csomó zenét már a TikTokon ismer meg (bár a maximum egyperces videóhosszak miatt zenét nem itt fog hallgatni 🙂

Források: 444.hu / Guardian / Karanténszótár